A tá prvá je zakotvená hneď v jej preambule: My, národ slovenský v zmysle cyrilo-metodského duchovného dedičstva a historického odkazu Veľkej Moravy...
Bolo by zaujímavé vedieť, koľko percent z nás občanov SR slovenskej národnosti vie aspoň niečo o duchovnom dedičstve, ktorý nám tu zanechali Cyril a Motod. A tušia niečo o ňom aj politici?
To, čím a ako my národ slovenský alebo občania SR ako celok žijeme, viď naše zrkadlo - politická scéna, to sotva môže mať niečo spoločné s duchovným odkazom Cyrila a Metoda.
A takto môžme pokračovať ďalej:
Čl. 1.
Slovenská republika je zvrchovaný, demokratický a právny štát. Neviaže sa na nijakú ideológiu ani náboženstvo.
Komentár: Zvrchovaný možno áno, aj demokratický, ale k právnemu štátu má SR veľmi ďaleko. O tom svedčí aj veľmi nízka vymožiteľnosť práva a stále platná trestno-právna nedotknuteľnosť súčasných aj bývalých politických nominantov na najdôležitejších pozíciách štátnej správy a samosprávy. A to najmä tých, ktorí tento štát pripravili o milióny eur. A to, že SR neuzatvorila zmluvu so žiadnou cirkvou, len s katolíckou cirkvou, resp. Vatikánom, je v rozpore s tým, že SR sa neviaže na žiadne náboženstvo.
Preto pravdivejšie znenie by bolo: Občania SR by si len želali, aby Slovensko smerovalo k právnemu štátu. Otázne je len to, či si to želá aj rozhodujúca časť politikov, keďže v ich činoch je často krát vidieť opačný smer.
Čl. 2.
(1) Štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo.
Pravdivejšie znenie by bolo: Štátna moc pochádza od subjektov, ktorým sa darí úspešne sponzorovať volebné kampane politických strán, kandidátov na županov, primátorov a starostov.
(2) Štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.
Doplnenie čl.: V záujme trestno-právnej nepostihnuteľnosti politických nominantov na najvýznamnejších pozíciách štátnej správy a samosprávy zákony SR pamätajú na to, aby v sebe obsahovali dostatok medzier, nedostatkov, nejednoznačných formulácií a rozporov. Vo vytýčenom smere postupuje aj neapolitická polícia a prokuratúra.
Čl. 12
(1) Ľudia sú si rovní v dôstojnosti.
Komentár: Ako príklad môžme uviesť "dôstojné podmienky" pre život niekoľko desiatok tisíc detí tzv. neprispôsobivých občanov.
Ľudia sú si rovní aj v právach.
Pravdivejšie znenie by bolo: Ľudia sú si rovní v právach, len nie v príležitostiach. A ani v možnostiach. Záleží od bohatstva a kontaktov.
Čl. 29
(4) Politické strany a politické hnutia, ako aj spolky, spoločnosti alebo iné združenia sú oddelené od štátu.
Doplnenie čl.: Ale nie od štátneho rozpočtu. To však platí "iba" v prípade že ide o vládne politické strany, ktorých centrály rozhodujú o tom, kto bude zastávať najdôležitejšie alebo najlukratívnejšie posty ako inak - v štátnej správe.
Čl. 42
(1) Každý má právo na vzdelanie.
Doplnenie čl.: Aby nedochádzalo k diskriminácii tak aj dobre platení štátni manažéri môžu posielať svoje deti do súkromných škôl. Lebo tie štátne, aj s prispením kompetentných štátnych manažérov, za veľa nestoja.
Čl. 44
(2) Každý je povinný chrániť a zveľaďovať životné prostredie.
Doplnenie čl.: Predseda vlády, aj v prípade, že nemá prírodovedné vzdelanie, môže bez verejnej diskusie a bez odborného vyjadrenia Štátnej ochrany prírody SR o dopadoch zimnej olympiády na naše národné parky, sám rozhodnúť o tom, či Slovensko bude alebo nebude kandidovať na usporiadanie zimných olympijských hier. Ako inak, aj v národných parkoch.
Poznámka: Dva metre hlboká ryha pre zasnežovací systém v citlivom vysokohorskom substráte národného parku nepredstavuje závažné poškodenie pôdneho krytu, ale pohyb turistu v národnom parku mimo turistický chodník je priestupkom proti platnému právnemu poriadku SR.
(4) Štát zabezpečuje ochranu určeným druhom voľne žijúcich živočíchov.
Doplnenie čl.: Štát zabezpečuje ochranu určeným druhom voľne žijúcich živočíchov, vrátane vlkov, ktoré sú vyhynutím ohrozeným druhom. Túto ochranu zabezpečuje tým spôsobom, že v zimnom období zákon umožňuje ich vystrieľať toľko koľko sa poľovníkom zachce alebo zadarí.
Čl. 60
(1) Najvyšší kontrolný úrad SR je nezávislý orgán kontroly hospodárenia s prostriedkami rozpočtov.
Doplnenie čl.: Najvyššiemu kontrolnému úradu neprináleží zisťovať a dokumentovať závažnejšie prípady zneužívania prostriedkov štátneho rozpočtu, ktoré by mohli viesť k vyvodzovaniu trestnej zodpovednosti zodpovedných. Za tým účelom je zakázané, aby Najvyšší kontrolný úrad disponoval potrebnými právomocami; keďže má slúžiť výlučne vyšším záujmom. Podrobnosti o tom, koho sa tie záujmy týkajú, zákon neupraví.
Čl. 73
(2) Poslanci sú zástupcovia občanov. Mandát vykonávajú osobne podľa svojho svedomia a presvedčenia a nie sú viazaní príkazmi.
Doplnenie: S výnimkou príkazov straníckych centrál.
Čl. 75
(1) Na schôdzi NR SR poslanec skladá sľub, ktorý znie: "Sľubujem na svoju česť a svedomie vernosť Slovenskej republike. Svoje povinnosti budem plniť v záujme jej občanov."
Doplnenie čl.: To bol iba vtip :-)
Čl. 101
(1) Prezident vykonáva svoj úrad podľa svojho svedomia a presvedčenia a nie je viazaný príkazmi.
Doplnenie čl.: V duchu nepísaných slovenských národných tradícií sa nepatrí, aby sa prezidnet obracal chrbtom tým, ktorí mu jednak finančne a jednak váhou svojich osobností pomohli vo volebnej kampani a tým aj do vytúženej funkcie.
P.S.: Tento zoznam zrejme nie je úplný. V každom prípade, na ilúziách a na zatváraní očí pred skutočnosťou sotva niekedy môže vyrásť niečo pozitívne. Sú asi len 2 možnosti: Buď budeme naďalej žiť v ilúziách, istotách, a klamstvách, alebo ich odmietneme a súčasne na svojich politikov, ktorých vo voľbách volíme, vyvynieme tlak aby si konečne plnili svoje povinnosti a zásadne dávali veci do súladu s Ústavou. Lenže to by najprv museli byť nezávislými od svojich straníckych centrál. Tu sú možné cesty z bludného kruhu: http://stopalibizmu.blog.sme.sk/r/57731/11-ciest-z-bludneho-kruhu.html
Za OZ Marcel Burkert
Školská dochádzka je povinná.
Doplnenie čl.: Ale ak si niektorí žiaci 2. stupňa ZŠ zmyslia, že namiesto učenia budú provokovať učiteľov, či sústavne narušovať vyučovanie a znemožňovať tak uplatňovanie práva na vzdelanie iným žiakom, ktorí oň majú záujem, učitelia sú povinní takéto správanie trpieť a drzých a nedisciplinovaní žiakov nemajú právo vykázať z triedy, lebo aj títo majú právo na vzdelanie, aj keď na ňho zvysoka kašlú. Ako aj na znížené známky zo správania.